Koostööprojekt "TERVE TERVIS".

Eesti Tervisemuuseumi ja Rimi koostööprojekt – rändnäitus koolides koos mahuka haridusprogrammiga – keskendub laste ja noorte tervisliku eluviisi ja tasakaalustatud toitumise edendamisele. Rändav koolinäitus koos õppematerjalidega jõuab aasta jooksul kõikidesse Eesti maakondadesse väljaspool Tallinnat ja Harjumaad. Tallinna ja Harjumaa koolide õpilased saavad tänu Rimi Eesti toetusele tasuta külastada Tervisemuuseumis tundi “T3: terve tervis toidus”. Käsitletavaid teemasid laiendab Tagasi Kooli e-tundide sari.

Rändav koolinäitus "TERVE TERVIS. Söö. Liigu. Suhtle. Puhka."

Näituse loomise idee sündis soovist viia tervisliku eluviisi ja toitumise temaatika noorteni kooli kaudu ja atraktiivses formaadis.

Peamiselt põhikooli III kooliastmetele suunatud tervislikku toitumist tutvustav rändav koolinäitus käsitleb toitumist tervisliku eluviisi orgaanilise osana. Fookusesse on valitud huvipakkuvad ja olulised teemad, mida avatakse noortele omases lihtsas ja selges keeles. Teemade, seoste ja soovituste näitlikustamiseks on kasutatud illustratsioone, infograafikat ning interaktiivseid eksponaate.

Näituse koostamisel lähtusime Põhjamaade 2023/2024 toitumissoovitustest, Harvardi ülikooli tervisliku elu suunistest ja Tervise Arengu Instituudi uuringutest ning soovitustest.

Kokku on näitus 2024/2025 õppeaastal iga maakonna (v.a Tallinn ja Harjumaa) ühes suuremas koolis. Koolidega on kokkulepped tehtud või sõlmimisel. Ühes koolis on näitus vaatamiseks üleval umbes neli nädalat. Koolinäitused alustasid rändamist Rakvere Vabaduse Gümnaasiumist ja Kohila Gümnaasiumist. Kui soovite rändnäitust oma kooli, siis andke sellest palun teada aadressil bron@tervisemuuseum.ee. Praeguseks ei ole veel selgunud, kas projekt jätkub ka järgmisel õppeaastal 2025. aasta sügisel.

Näituse tegid: Eesti Tervisemuuseum ja Miltton New Nordics
Õppematerjalid koostas: Eesti Tervisemuuseum
Loovlahendused ja disain: Miltton New Nordics
Näitust rahastas:  Rimi Eesti Food AS

Haridusprogramm.

Rändnäitusega “Minu terve tervis. Söö. Liigu. Puhka. Suhtle” kaasneb mahukas eestikeelne haridusprogramm lisatud tunnikavade ja -materjalidega, kasutamiseks eelkõige inimeseõpetuse, bioloogia ja kodunduse õppeainetes.

Tunnikavad ja näitusega koos liikuvad õppematerjalid vastavad III kooliastmele õppekavale. Koolinäitusega saab klassis mängimiseks kaasa MTÜ Mondo kliimakooli kaardimängu, mis aitab mõista, milline on meie igapäevategevuste jalajälg.

Tunnikavad. Teemad ja lühikokkuvõtted.

Tunnikavad ja õppematerjalid valmisid koostöös õpetajatega. Oma panuse andsid Rocca al Mare kooli toiduõpetuse õpetaja Kaisa Veskemaa, Saku Gümnaasiumi inimeseõpetuse õpetaja Sandra Mägi ja Tervisemuuseumi õppedisainer Liis Raadla.

1. tund “Minu terve tervis”.

Tunnis tutvutakse koolinäituse kõikide osade ja teemadega terviklikult ühe-kahe tunni raames. Õpilased on aktiivses rollis, uurivad iseseisvalt näitust, mängivad seejärel kuldvillakut. Vajadusel külastavad näitust uuesti, et vastuseta jäänud küsimustele vastused leida. Tunni läbiviimiseks on koostatud abistav tööleht.

2. tund “Tervise terviklikkus”.

Koolinäituse abiga mõtestavad õpilased, kuidas söömine, liikumine, puhkamine ja suhtlemine on kõik tervisliku eluviisi olulised osad ning omavahel seotud. Tund koosneb koolinäituse külastamisest ja õppetööst klassiruumis. Esmalt koguvad õpilased näituselt vajalike teemade kohta infot. Seejärel koostavad nad gruppides ettekanded ning esitlevad neid klassis. Järgneva arutelu käigus leitakse teemade ühisosa. Peale esitlusi analüüsivad õpilased individuaalselt omaenda igapäevaseid harjumusi ning mõtlevad, milliste tegevuste kaudu on võimalik oma harjumusi muuta. Tunni läbiviimiseks on koostatud abistav tööleht.

3. projektõpe “Tunne iseend”.

Projekti käigus õpivad õpilased märkama, analüüsima ja parandama oma harjumusi tervise ja heaolu toetamiseks, keskendudes vaimset tervist mõjutavatele komponentidele: uni, suhtlemine, ekraaniaeg ja toitumine.

4. tund “Tervisliku smuuti ABC”.

Tunnis tuletatakse meelde tähtsamad toitained, vitamiinid ja mineraalained ning õpilased loovad grupitööna tasakaalustatud smuuti retsepti. Tundi saab kasutada nii teoreetilise kui ka sellele järgneva praktilise osaga. Tunni läbiviimiseks on koostatud abistav tööleht ja loodud slaidiesitlus.

5. tund “Köögivilja supervõimed”.

Tunnis uuritakse põneval ja kaasaegsel viisil erinevate köögiviljade vitamiinide ja mineraalainete sisaldusi, et mõista, miks on need organismi toimimise seisukohalt olulised. Õpilased koostavad paaristööna ühele köögiviljale instagrami profiili ning seejärel esitlevad saadud tulemust teistele. Ülesande käigus arendatakse oskust otsida infot ja seda esitleda. Köögivilju kajastatakse läbi tema supervõimete – vitamiinide ja mineraalainete mõju organismile. Tunni läbiviimiseks on koostatud abistav tööleht ja loodud slaidiesitlus.

6. tund “Virtuaalmaailma mõju jälgides”.

Tunnis arendatakse õpilaste oskust kriitiliselt analüüsida sotsiaalmeedia postituste sisu, võttes fookusesse esitletava informatsiooni seotuse tervisliku eluviisi ja kehakuvandiga. Õpilane valib 1-2 sisuloojat, kelle postitused on seotud toiduvalikute, trenni tegemise, tervislike eluviiside ning kehakuvandi teemadega. Etteantud küsimuste põhjal analüüsib õpilane sotsiaalmeedia postituste (sh videoklippide) sisu. Uuritakse, milliseid tõekspidamisi ning soovitusi jagab sisulooja. Ülesande teises osas jagavad õpilased omavahel grupis saadud märkamisi ja taipamisi ning vormistavad need ühiselt. Tunni läbiviimiseks on koostatud abistav tööleht küsimustega.

7. tund “Töödeldud toit ehk burger kui rämpstoit!?”

Tunni eesmärgiks on selgitada mõisteid toores, vähetöödeldud ja ülitöödeldud toit ning analüüsida õpilaste toitumisharjumusi. Vastuse saavad küsimused, mille järgi erinevaid toiduaineid ära tunda ning millised on võimalikud ohud tervisele ülitöödeldud toidu söömisel. Õpilased analüüsivad klassikalise burgeri komponente lähtuvalt koostisosade töötlusest. Kui suure toiteväärtusega on klassikaline burger? Millised oleks võimalused burgeri koostise muutmiseks, et me ei nimetaks seda rämpstoiduks? Tunni läbiviimiseks on koostatud abistav tööleht ja loodud slaidiesitlus.

Lisamaterjalid.

Siit leiad allalaadimiseks ning tundides kasutamiseks:

Materjalid  on kaitstud Creative Commons 4.0 rahvusvahelise litsentsiga.

Tagasisideküsimustikud.

Palume koolidel, kes näitust oma õppetöös kasutavad, täita muuseumi poolt koostatud lühikesed küsitlused näituse sisu ja õppematerjalide kohta. Kogutud tagasiside aitab meil näituse ja tundide sisu parendada ning mõjutab seda, kas saame järgmisel õppeaastal selle projektiga jätkata.

Tasuta muuseumitunnid.

Harjumaa ja Tallinna koolide III kooliastme õpilastele saame tänu Rimi Eesti toetusele pakkuda tasuta kuni 150 muuseumitundi “T3: terve tervis toidus”. Praktilises ja õpilasi kaasavas eestikeelses muuseumitunnis lõimitakse teadmised tervislikust eluviisist ja mitmekesisest toitumisest seedimise anatoomiaga. Fookusesse on valitud atraktiivsed ja olulised teemad, mida avatakse noortele omases keeles.

Alustame grupibroneeringute vastuvõtmist 18.11.2024.

Pildigalerii näituselt.

Tagasi Kooli e-tunnid.

Koostööprojektiga kaasneb ka Tagasi Kooli e-tundide sari tervislikust toitumisest. Esimeses osas, pealkirjaga “Mis minu kõhus tegelikult toimub?”, räägib Tervisemuuseumi teadustoimetaja Kent Joosep seedimise anatoomiast. Tunni läbiviimist toetavad tunnikava ja tööleht. Uus osa erinevate toitumisala ekspertidega ilmub 2024/25 õppeaastal igakuiselt.