TERVE TERVIS. Söö. Liigu. Suhtle. Puhka.

Rimi ja Tervisemuuseumi koostööprojekt – rändnäitus koolides, koos haridusprogrammiga – jõuab aasta jooksul kõikidesse Eesti maakondadesse.

Rimi Eesti ja Eesti Tervisemuuseumi koostööprojekt keskendub laste ja noorte tervisliku eluviisi ning mitmekesise toitumise edendamisele. Peamiselt põhikooli kolmandale kooliastmetele suunatud tervislikku toitumist tutvustav rändav koolinäitus käsitleb toitumist tervisliku eluviisi orgaanilise osana. Fookusesse on valitud atraktiivsed ja olulised teemad, mida avatakse noortele omases lihtsas ja selges keeles. Teemade, seoste ja soovituste näitlikustamiseks on kasutatud illustratsioone, infograafikat ning interaktiivseid eksponaate.

Näituse koostamisel lähtusime Põhjamaade 2023/2024 toitumissoovitustest, Harvardi ülikooli tervisliku elu suunistest 2023/2024 ja Tervise Arengu Instituudi uuringutest ning suunistest.

Näitusega kaasneb mahukas haridusprogramm, eelkõige inimeseõpetuse, bioloogia ning kodunduse õppeainetes kasutamiseks. Tunnikavad ja näitusega koos liikuvad õppematerjalid vastavad kolmanda kooliastmele õppekavale.

Tänu Rimi Eesti toetusele saavad õpilased näitusest osa  kogu aasta vältel igas Eesti maakonnas. Näituseid rändab ringi korraga kaks tükki. Ühes koolis on näitus üleval umbes  neli nädalat.

Näituse tegid: Eesti Tervisemuuseum ja Miltton New Nordics
Õppematerjalid koostas: Eesti Tervisemuuseum
Loovlahendused ja disain: Miltton New Nordics
Näitust rahastas:  Rimi Eesti Food AS

 

Tunnikavade teemad ja lühikokkuvõted

Koolinäitusega “Minu terve tervis. Söö. Liigu. Puhka. Suhtle” kaasneb haridusprogramm (tunnikavad ja -materjalid), eelkõige inimeseõpetuse, bioloogia, kodunduse õppeainetes kasutamiseks. Tunnikavad on koostatud III kooliastmele ja vastavad õppekavale. Koolinäitusega saab klassis mängimiseks kaasa MTÜ Mondo kliimakooli kaardimängu, mis aitab mõista, milline on meie igapäevategevuste jalajälg.

Tunnikavade autorid on: Kaisa Veskemaa (Rocca al Mare kooli toiduõpetuse õpetaja), Sandra Mägi (Saku Gümnaasiumi inimeseõpetuse õpetaja) ja Liis Raadla (Tervisemuuseumi õppedisainer).

1. tund “Minu terve tervis”.

Tunnis tutvutakse koolinäituse kõikide osade ja teemadega terviklikult ühe-kahe tunni raames. Õpilased on aktiivses rollis, uurivad iseseisvalt näitust, mängivad seejärel kuldvillakut. Vajadusel külastavad näitust uuesti, et vastuseta jäänud küsimustele vastused leida. Tunni läbiviimiseks on koostatud abistav tööleht.

2. tund “Tervise terviklikkus”.

Koolinäituse abiga mõtestavad õpilased, kuidas söömine, liikumine, puhkamine ja suhtlemine on kõik tervisliku eluviisi olulised osad ning omavahel seotud. Tund koosneb koolinäituse külastamisest ja õppetööst klassiruumis. Esmalt koguvad õpilased näituselt vajalike teemade kohta infot. Seejärel koostavad nad gruppides ettekanded ning esitlevad neid klassis. Järgneva arutelu käigus leitakse teemade ühisosa. Peale esitlusi analüüsivad õpilased individuaalselt omaenda igapäevaseid harjumusi ning mõtlevad, milliste tegevuste kaudu on võimalik oma harjumusi muuta. Tunni läbiviimiseks on koostatud abistav tööleht.

3. projektõpe “Tunne iseend”.

Projekti käigus õpivad õpilased märkama, analüüsima ja parandama oma harjumusi tervise ja heaolu toetamiseks, keskendudes vaimset tervist mõjutavatele komponentidele: uni, suhtlemine, ekraaniaeg ja toitumine.

4. tund “Tervisliku smuuti ABC”.

Tunnis tuletatakse meelde tähtsamad toitained, vitamiinid ja mineraalained ning õpilased loovad grupitööna tasakaalustatud smuuti retsepti. Tundi saab kasutada nii teoreetilise kui ka sellele järgneva praktilise osaga. Tunni läbiviimiseks on koostatud abistav tööleht ja loodud slaidiesitlus.

5. tund “Köögivilja supervõimed”.

Tunnis uuritakse põneval ja kaasaegsel viisil erinevate köögiviljade vitamiinide ja mineraalainete sisaldusi, et mõista, miks on need organismi toimimise seisukohalt olulised. Õpilased koostavad paaristööna ühele köögiviljale instagrami profiili ning seejärel esitlevad saadud tulemust teistele. Ülesande käigus arendatakse oskust otsida infot ja seda esitleda. Köögivilju kajastatakse läbi tema supervõimete – vitamiinide ja mineraalainete mõju organismile. Tunni läbiviimiseks on koostatud abistav tööleht ja loodud slaidiesitlus.

6. tund “Virtuaalmaailma mõju jälgides”.

Tunnis arendatakse õpilaste oskust kriitiliselt analüüsida sotsiaalmeedia postituste sisu, võttes fookusesse esitletava informatsiooni seotuse tervisliku eluviisi ja kehakuvandiga. Õpilane valib 1-2 sisuloojat, kelle postitused on seotud toiduvalikute, trenni tegemise, tervislike eluviiside ning kehakuvandi teemadega. Etteantud küsimuste põhjal analüüsib õpilane sotsiaalmeedia postituste (sh videoklippide) sisu. Uuritakse, milliseid tõekspidamisi ning soovitusi jagab sisulooja. Ülesande teises osas jagavad õpilased omavahel grupis saadud märkamisi ja taipamisi ning vormistavad need ühiselt. Tunni läbiviimiseks on koostatud abistav tööleht küsimustega.

7. tund “Töödeldud toit ehk burger kui rämpstoit!?”

Tunni eesmärgiks on selgitada mõisteid toores, vähetöödeldud ja ülitöödeldud toit ning analüüsida õpilaste toitumisharjumusi. Vastuse saavad küsimused, mille järgi erinevaid toiduaineid ära tunda ning millised on võimalikud ohud tervisele ülitöödeldud toidu söömisel. Õpilased analüüsivad klassikalise burgeri komponente lähtuvalt koostisosade töötlusest. Kui suure toiteväärtusega on klassikaline burger? Millised oleks võimalused burgeri koostise muutmiseks, et me ei nimetaks seda rämpstoiduks? Tunni läbiviimiseks on koostatud abistav tööleht ja loodud slaidiesitlus.

LISAMATERJALID: Siit leiad näituse sisu, tunnikavad ja töölehed alla laadimiseks ning tundides kasutamiseks.   Materjalid  on kaitstud Creative Commons 4.0 rahvusvahelise litsentsiga.

 

Pildigalerii näituselt:

Tagasi Kooli e-tund “Mis minu kõhus tegelikult toimub?”